субота, 25. април 2009.

НЕПОЗНАТ ПРЕДМЕТ: ЗАПИЊАЧА

Ово је дио натре или машине за ткање, којом се некад давно служило. Веома мало људи може данас да покаже о ком се предмету ради и зашто је служио. На моје истраживање у селу Појезна, од педесетак испитаних, тек једна жена од 78 година се сјетила да је то ''запињача'' и да је служила при ткању ланенице, или неке друге тканине.

Текст и фотографија: Савко Пећић Песа


Разбој из Мокрина (Србија)

На овој слици Натре или Разбоја може да се види и јасно препозна улога „Запињаче“.

Мирослав

3 коментара:

Миррослав Б Душанић је рекао...

Драги мој пријатељу са овом фотографијом си ме „почаствовао“ али и подстакао на истраживање... добро би било једанпут описати поступак при изради грубе и „фине“ тканине (одјевних и употребних предмета од лана, конопље, вуне и коже) као и све „алатке“/предмете из кућне радионице: пракљача, вретено, преслица, шило...итд.

Хвала ти за ово -мислим да сам „запињачу“ видио код моје баке (нисам потпуно сигуран - морам још да провјерим - кориштена је такође при изради „ужади“ од конопље)

Savko Pećić Pesa је рекао...

Хвала пријатељу. Па, ево ја ћу настојати да ове предмете претставим, како си набројао. То су моје омиљене теме из новина. Све то већ имам, али морам у архиву да загњурим нос. Једино ако ми супруга Марица не помогне у тражењу, па све убрза.
Ипак, што се тиче запињаче ниси у праву, јесте исто била слична ствар, али не ова. Ова је искључиво била на натри и код снивања потке. То је и нека мјера по оним рупицама, али ја сад не знам која и како су је жене мејриле. Јер знаш да снивање потке и ткање су код нас углавном радиле жене.

Миррослав Б Душанић је рекао...

…то је то мој пријатељу НАТРА, то је имала моја бака, мада је посједовала и нешто слично за прављење „ужади“...

А са овом темом си ме „заразио“-